Moje dojmy zo Sony po opadnutí nadšenia.

Kto si pamätá môj prvý článok o tom ako som bol nadšený, keď som zažil svoje prvé fotenie a aké to bolo úžasné odísť od zrkadlovky na bezzrkadlovky tak vie, že naozaj to bol neskutočný WOW efekt, tak som chcel nech opadne to nadšenie a odstupom času napíšem triezvu recenziu.

Všetko čo napíšem je môj osobný názor, ktorý je založený na základe používania na svadbách a po predchádzajúcich fotoaparátoch, ktoré som vlastnil Nikon D750 a Canon 6D.

Po tom ako som sa mesiac len zoznamoval, blúdil v menu a pátral na fórach, som si vyskúšal všetky možné nastavenia a konečne som si svoje uložil, čo mne najviac sedí.

Reálne skúsenosti z fotení svadieb a rodiniek.

Nebudem vypisovať, aké vlastnosti a parametre má Sony A7lll, ale poviem vám moje reálne skúsenosti po prechode zo zrkadlovky a ako to ovplyvnilo môj workflow.

Na prechod z Nikonu na Sony som sa veľmi tešil a hneď ako vyšla som si ju musel predobjednať. Presvedčilo ma tak veľa technológií, že som si povedal, že toto je dôvod na upgrade. Pravdaže nový fotoaparát, vám neprinesie krajšie fotografie, ale určite vám dokáže zjednodušiť vašu prácu.

Krajšie fotografie?

V mojom prípade musím povedať, že moje fotografie sú krajšie z dôvodu, že skúšam nové uhly vďaka eyeAF môžem zdvihnúť fotoaparát nad hlavu a sám mi zaostrí na oko. Toto poteší určite aj fotografky, ktoré majú s lodičkami 160cm a dostanú klienta, ktorý má 2 metre J Takto môžem fotiť aj s položeným fotoaparátom na zemi a nemusím si ľahnúť na zem, keďže mám trošku nadváhu a bol by som na to lenivý.

Ostrenie a výhody.

Ostrenie je rovnako rýchle cez hľadáčik aj cez LCD, práve preto fotím veľmi veľa fotografií cez LCD. Všimnem si tak viac chýb, je to pohodlné a moje oko si počas 16 hodinovej svadby aj oddýchne.

Je veľmi rýchle, je najlepšie čo som kedy držal v ruke, ale čo mňa neskutočne potešilo je to, že ostriace body sú už od kraja po kraj! Tohto sa asi nikdy nedožijeme u zrkadloviek, pretože to asi ani nie je technicky možné. Už nikdy nemusím zaostriť, prekomponovať a odfotiť a stále dokola a až teraz som si začal užívať fotenie naplno a môžem sa sústrediť na kompozíciu, emóciu a svetlo.

Výhoda mirrorless systému je, že to čo vidíte v hľadáčiku, tak to aj dostanete „what you see is what you get“. Možno si vravíte, že je to featurka pre úplne lamy a máte aj pravdu, ale odkedy to používam, tak sa nestalo, že by som priniesol zo svadby nepoužiteľnú fotografiu (podexponovaná alebo preexponovaná).

Počas fotení dostávam pozitívne odozvy od klientov na fotení, keď im ukážem ich fotografiu v hľadáčiku a povedia, že to je parádne a pýtajú sa ako to funguje J Mínusom k hľadáčiku by som povedal iba toľko, že je horší ako v A7Rlll, ale keď si ho nevyskúšate, nič vám vadiť nebude.

Ešte mám takú skúsenosť, že som si zvykol prezerať fotografie v hľadáčiku a keď som dal dole fotoaparát, tak predo mnou stála rodinka, ktorá sa usmieva a má pocit, že ich fotím :)

EDIT: Zabudol som spomenúť, že cez letné dni so zrkadlovkou som mal problém skontrolovať fotku cez LCD, pretože viditeľnosť bola veľmi zlá, ale vďaka EVF hľadáčiku si pozriem fotky úplne v pohode na priamom slnku a aj v protisvetle.

Nevýhody.

Keď už som pri tých nevýhodách, tak musím povedať že Sony zo mňa spravilo lenivého fotografa, ktorý by sa už nikdy nechcel vrátiť k hľadáčiku DSLR a premýšľať nad expozimetrom počas fotenia.

Držanie CANON vs Nikon vs Sony
Zozačiatku som si vravel, že malé telo bude šikovnejšie a opak bol pravdou. Po dvoch týždňoch som pochopil, že musím kúpiť grip extender s ktorým sa mi to drží teraz perfektne, ale pred tým to bolo utrpenie :)

RAW

Už mám zopár tisíc fotografií upravených, tak môžem s kľudným svedomím povedať, že by som nespoznal fotky z Nikonu D750 a Sony až kým som neskúsil zachraňovať prepal a tam má Sony na vrch. (pozrite obrázok). Možno to niekoho prekvapí, ale fotím do komprimovaného RAWu, ktorý má ½ veľkosti nekomprimovaného a nespozoroval som žiadny rozdiel okrem ušetreného miesta na karte.

CROP

Asi viete, že najväčšou silou Sony je eyeAF, ale o tom ja rozprávať nebudem. Pre mňa je najväčším prínosom tlačítko CROP! To je vám taká neskutočná vec, ktorá vám oreže fotografiu na formát APSC, takže pri ohnisku 35mm po stlačení mám, ako keby objektív 50mm.

Keďže fotím iba na pevné sklá, tak využívam hlavne môj Samyang 35mm 1.4AF a celú svadbu si vystačím iba s týmto objektívom a pravidelne stláčam programovateľné tlačítko C1 (CROP) a ihneď vidím 50mm perspektívu v hľadáčiku. Na poslednej svadbe som fotil iba jedným fotoaparátom s objektívom 35mm a tretinu fotografií som urobil na CROPe.

PRECHOD FINANCIE

Asi pre každého, kto sa rozhoduje o prechode je najťažšie predať všetku techniku a bojovať aj so stratou peňazí. Tiež som sa bál, že to bude drahé, ale svoj Nikon so všetkým som predal za 4600€ a Sony výbava ma stála rovnako, len pretože som využil nekúpiť Sony objektív, ktorý by som časom určite chcel.

Takže ak premýšľaš milá fotografka nad prechodom, tak možno ti to menu príde zložité, tak sa na mňa obráť a ja ti rád pomôžem.

PS: Drahé Sony, ak toto čítaš, prosím si nový update FW, aby dotyková obrazovka fungovala aspoň tak dobre, ako na mojom telefóne a aby som ostriace body aj videl v hľadáčiku, keďže sú šedé.

svadobny fotograf bratislava

Tu je príklad fotografie, ktorú som spravil cez LCD od pásu za použitia eyeAF EXIF 1/3200 f1,4 ISO100 35mm Samyang

svadobny par

Radosť fotiť takýto krásny pár a len si užívať čas strávený s nimi EXIF 1/1600 f2.2 ISO12800 35mm Samyang.
svadobny fotograf

Fotoaparát položený úplne na zemi a vyber ostriaceho bodu, kliknutím na LCD EXIF 1/320 f1,8 ISO125 35mm Samyang

nevesta

Použité ostrenie eyeAF za jazdy EXIF 1/250 f1,8 ISO1000 85mm Zeiss Batis

DSC03650

Fotené cez LCD (live view) nad hlavou s vyklopeným LCD EXIF 1/800 f1,8 ISO100 35mm Samyang

mama s nevestou

Tu je použitá tichá závierka, aby som nevyrušil moment mama s dcérou EXIF 1/125 f2 ISO200 Samyang 35mm

nevesta v aute

Tu som nečakal, že sa nevesta obzrie za mnou, mal som zaostrené na ženícha a Sony rýchlo zareagovalo po stlačení eyeAF tlačítka EXIF 1/3200 f2 ISO100  Samyang 35mm

čepčenie

Vysoké ISO nie je žiaden problém EXIF 1/160 f1,4 ISO12800  Samyang 35mm

fotenie oslavy

Keďže Sony používa kontinuálne ostrenie, tak nemusím nikdy prepínať a zvládne ak rýchle jazdy Tatrou.
EXIF 1/3200 f1,4 ISO100  Samyang 35mm

raw subor

Naľavo je preexponovaná fotografia, ktorá vyzerala na vyhodenie.